onderweg naar Shai Hills - Reisverslag uit Kpong, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu onderweg naar Shai Hills - Reisverslag uit Kpong, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu

onderweg naar Shai Hills

Door: Thera

Blijf op de hoogte en volg Thera

29 Oktober 2015 | Ghana, Kpong

23-10-2015
Dit weekend gaan we, Julia en ik, naar Shai Hills, Krobo mountain en de stuwdam in Akosombo.
Dus hebben we vrijdagmiddag vrij genomen om op tijd te vertrekken, zodat we niet in het donker hoefden te reizen.
De reis werd echter alsmaar langer en langer en het duurde en duurde.
Eerst naar Accra, daar begon het al. De stad zat potdicht vanwegen het weekend. Gelukkig nam de trotro een binnenweg om de file te ontwijken. Een echte binnenweg. Zandweg met de nodige kuilen en gleuven. Goh, dat die chauffeur die bus daar doorheen hheft gekregen! Fantastisch.
Eenmaal in Keneshia station aangekomen, moesten we met de taxi naar het centrum, naar het Tema-station. Daar was het gelukkig rustiger en vonden we al snel een trotro naar Tema. Ze noemen dat Temma-roud-aboud. Ben benieuwd wat ze daarmee bedoelen.
Nou, een hele grote rotonde met 4 grote tankstations en 4 grote trotro stations. Zoals gewoonlijk alles kriskras doorelkaar lopende mensen en auto's.
We hebben wel 3 keer moeten vragen naar een trotro voor Shai Hills en telkens werden we naar een ander "plein". Uiteindelijk waren we bij het laatste plein aangekomen en daar wist niemand waar Shai Hills lag of wat het was. Tja het Ghanese engels is niet te verstaan, dus denk ik dat zij ons engels niet verstaan.
Toen vroeg ik naar Krobo en toen viel het kwartje. Yes, yes in here.
Hé hé, badend in het zweet en met 'de nerve kapot" zaten we dan eindelijk in de trotro.
En toch, had ik een raar gevoel. Die wisten niet wat Shai Hills was. HET natuurgebied wat zeer geliefd is bij de mensen van Accra en Tema om uitstapjes te maaken. Dus vroeg ik voor de zekerheid aan een passagier of deze bus er naar toe ging. Neen dus. Naar Accra!!!!!

We zijn heeel snel uitgestapt. Pfffff
De juiste trotro stond niet op een plein, maar langs de weg.
Voor de zekerheid even tekst en uitleg met de kaart en het boek erbij; om zeker te zijn dat we ook goed aankomen. Het werd per slot van rekening al bijna donker en de weg liep dwars door het oerwoud heen.
De rit duurde veel te lang en het werd veel te donker. We vroegen nog een paar keer om bij Shai Hills te stoppen en de chauffeur knikte.
Uiteindelijk kwamen we, na anderhalf uur rijden, bij Kpong aan. Het eindstation.
De chauffeur zei: "you didn't ask". Maar ik denk dat die gewoon heeft zitten suffen.
Gelukkig was hij wel zo gallant om ons te helpen met een andere trotro te vinden. Hij moest eerst nog 1 uur wachten alvorens hij weer terug reed naar Tema. Dus moesten we een bus vinden die al bijna vol was en ieder moment kon vertrekken.
Op de landkaart kon i zien dat Shai Hills op de helft van de route lag en ik zag de bui al hangen. Nog eens 3 kwartier reizen, te laat in het hotel komen, geen eten meer kunnen krijgen en dus et honger naar bed.
Deze trotro was nieuw en luxe ingericht. De bank was beter, de vering en ......er was een tv aanwezig. Maar wat nog beter was, was het feit dat deze bus veel sneller reed. Dus na een half uur stonden we voor ons hotel. Konden nog op tijd binnen en kregen ook nog te eten. Pppfffiiieeeuuwww.

• 29 Oktober 2015 - 19:22

Peter:

Wat spannend allemaal!! Wel leuk zo met z'n tweetjes.. Enjoy.
    Grtjs
    Peter x

• 02 November 2015 - 12:45

Johan:

In Ghana moet je echt langer als 1 week blijven. Met al die misverstanden , opstoppingen ect..
    Aan jou te merken heeft dit ook zo zijn charmes.
    Ik heb net de foto,s op FB gezien. Schitterend!!!!