laatste verslag over Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu laatste verslag over Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu

laatste verslag over Ghana

Door: Thera

Blijf op de hoogte en volg Thera

04 December 2015 | Ghana, Accra

Mijn verblijf in Ghana is tot een einde gekomen.
Het land en vooral de bewoners hebben een grote indruk op me achter gelaten.
De meeste mensen zijn straatarm maar rijk aan gastvrijheid, vriendelijkheid, vrolijkheid en vooral behulpzaamheid. Ongelooflijk.
Ik heb veel alleen gereisd en me nooit onveilig gevoeld. Er is altijd iemand die je helpt. Ze zijn trots op hun land en trots op hun cultuur. Als je, als gast ( of toerist) dit accepteert en waardeert, dan gaan er deuren voor je open.

Ik heb veel gezien en geobserveerd. Vaak vol verwondering en waardering.

Overvolle vrachtauto's, die regelmatig op z'n kant langs de weg lagen.

In het weekend om 7 uur in de ochtend een trotro nemen is niet verstandig. Deze vertrekt namelijk als hij vol is. Dus 2-3 uur wachten, want ook in Ghana slapen ze in het weekend uit.

Plastiic tuinmeubels worden hier massaal verkocht en gebruikt. Oogt een beetje vreemd, als er midden in de rimboe een toeristenoffice is met plastic meubels, of een gammel winkeltje langs de weg met plastic stoelen. Een armoedig hutje met tv..........

Verkeersproblemen hebben ze niet. Vaak staat alles kriskras door elkaar op een plein of kruispunt. Dan wordt er wat geschreeuwd en met de armen gezwaaid. Vervolgens wordt er gelachen en dan komt er beweging in de knoop, zodat deze vanzelf oplost.

De portieren van de taxi's moet je bij het instappen aan de binnenkant openen en bij het uitstappen aan de buitenkant.....?????? allemaal
Misschien voor tasjesdieven?

Veel mensen hebben littekens in het gezicht. Deze krijgen ze als baby al aangebracht door hun ouders. Dit is het gevolg van de slavernij. Er waren destijds toch nog mensen die terug keerden naar hun geboortestreek, maar dan niet meer wisten bij welke stam ze hoorden. Ze werden ook niet herkend door familieleden. Dus hebben de stammen ieder een eigen litteken bedacht die ze in het gezicht van de zuigeling aanbrachten, zodat ze zeker wisten dat deze van hun stam was.

Kinderen zijn hier geen kinderen. Ze spelen niet, ze hebben ook geen speelgoed. Ze staan maar wat te kijken. Vaak worden ze als huisslaaf ergens anders onder gebracht en als ze geluk hebben mogen ze dan wel naar school. Maar er zijn genoeg inwonende "nichtjes" die van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat alle huishoudelijke taken vervullen en niet naar school gaan.

Thuis en op school worden de kinderen gedrild.....hardhandig opgevoed...
Ik zag kinderen, maar ook volwassen mensen, buigen, squatten, salueren naar de "meerdere". Ook naar mij en dat voelt niet goed.
Op de openbare scholen wordt veel gebruik gemaakt van de cane. ( dunne stok)
Dit is bij wet verboden, maar dit verbod wordt alleen op de privé scholen nageleefd.
Ik heb veel vrijwilligers ontmoet die in scholen of weeshuizen werkten en de verhalen over het gebruik van de cane waren hartverscheurend. Te erg om op te schrijven.
En het helpt niet. Ze kiezen te cane boven het huiswerk maken. De tijd die aan les geven wordt besteed is marginaal. Bidden en over het schoolplein marcheren vinden ze belangrijker. De leerkrachten hebben dan ook meestal geen opleiding gehad en kunnen zelf nauwelijks schrijven of rekenen. Misschien werken daarom zoveel vrijwilligers op de scholen.
Het verklaard wel waarom ik zo vaak door een kind ben aangesproken met de vraag of ik haar of hem mee naar Nederland wilde nemen, want ze hadden geen ouders meer.............

Onbegrijpelijk. Terwijl deze mensen toch allemaal zo vriendelijk zijn. En vooral ook gelovig. Heel erg gelovig. Ik kreeg altijd de vraag of ik gelovig was, of ik in god geloofde enz
Als ik dan zei: "niet meer." dan kreeg ik een hele preek en probeerden ze me te bekeren. Vaak uren lang ( in de trotro). Dus dat antwoord geef je 1 keer.
De moslims vroegen dit trouwens niet. Zij vroegen alleen of je moslim was of niet en dat was het dan.

Het land is prachtig, de mensen geweldig. Jammer dat de overheid corrupt is tot aan de laatste puntenslijper toe.

Politiemensen die door de taxichauffeur betaald worden, zodat ze kunnen door rijden bij 'n blokkade of zodat ze hun ingenomen brandblusser terug krijgen.
Gemeente ambtenaren die door ondernemers betaald worden zodat ze de nodige stempels op tijd op hun formulieren krijgen en niet maanden later. (wanneer ze zin hebben).

Gelukkig zijn er genoeg eerlijke mensen in dat land en deze zorgen ervoor dat het toch allemaal goed komt.
Gelukkig zijn deze mensen zo ontzettend gastvrij, dan verblijf je er heeeeel graag.


Mijn terugvlucht had in totaal 4 uur vertraging.
GMt, Greenwich Mean Time = Ghana Mean Time




  • 04 December 2015 - 10:53

    Peter:

    Geniet van deze bijzondere en mooie ervaringen. En als t effe niet meezit, denk dan hoe deze mensen leven. Bedankt voor al jouw mooie verslagen. We zullen 't er nog vaak over hebben.
    Tot gauw.
    Dikke knuffel. X

  • 04 December 2015 - 11:45

    Manon - Activity Int. :

    Hoi Thera! Allereerst.. Welkom Thuis!! Wat zal het raar zijn geweest om weer in je eigen huis te zijn. Vast en zeker ook wel superfijn. Wat een mooi en onroerend laatste verhaal heb je geschreven, heel mooi om te lezen. Kan me voorstellen dat Ghana indruk op je heeft gemaakt. Geniet van het weerzien met familie, en geniet van je mooie herrineringen.
    Hartelijke groeten, Manon - Activity International

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thera

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 662
Totaal aantal bezoekers 94315

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 01 Juni 2017

Terug naar Ghana

13 September 2015 - 01 December 2015

Ghana

Landen bezocht: