Hygiëne - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu Hygiëne - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu

Hygiëne

Door: Thera

Blijf op de hoogte en volg Thera

04 Oktober 2015 | Ghana, Swedru

01-10-2015
Wat hyiëne is, dat weten ze wel. Maar ze hebben er geen affiniteit mee, dus wordt het erg lastig straks. Mijn opdracht in Tamale is, de bevolking voor te lichten over hygiëne. Auwieje nee, wen dat mar jôd jeet.

Man spmeist hier einfach alles auf dem Bodem. Um zo leichter.......jeden morgen wird die janse Boede gefeegt und das wahrs dan.............
Dass Klo-papier sol man in einem Eimer werfen weil sonst das WC verstopft.
Alle Abfal wird draussen, auf einen Haufen gesmissen und 1 mahl in 2-3 Tagen stecken sie es an. Wenste da de wesj an duur has hangen, sjtinkt aal noa d'r zjwaam.
Plasic, Buksen, Dosen, Batteriën, Schuhe...alles wird verbrand und die Leute meinen dass das gut ist........."it will solve"......Das die Fieger die zauwerei auf essen, das haben ze noch nicht kappiert.

Het is hier heel gewoon om kinderen te slaan. Vaak met een stok, zo'n dunne!!!!
Ik heb op het strand gezien hoe een moeder haar zoon met zo'n stok te lijf ging.
De andere vrijwilligers in Swedru, werken allemaal in scholen en weeshuizen en vertellen verhalen die ik alleen maar van mijn ouders ken.
Een leerkracht krijgt pas respect van z'n leerlingen als hij iemand een pak slaag heeft gekregen. Zo normaal vinden zedat hier. Kinderen op hun knieën 'n uur, buiten in de brandende zon, laten zitten. Omdat ze 'n schrift vergeten waren.......leerkrachten die 's ochtends een weddenschap houden welk kind het meeste zal praten die dag. Het desbetreffende kind krijgt dan slaag van de leerkracht die de weddenschap gewonnen heeft.

Op de scholen en in de weeshuizen zijn vaak geen toiletten, maar wel een gat in de grond. Op zich niks mis mee. Wenn ste d'r mar mit de knu-ch va aaf bliefst.
Het is echter de gewoonte van de kinderen om hun behoeften, staand, op het schoolplein te doen.
Het favoriete spel van de jongens is, sich an zu pinkeln.
En de leerkrachten zeggen niks.

• 05 Oktober 2015 - 14:32

Johan:

Bekend verhaal Thera. Mooie opdracht en al blijft maar 1 procent hangen van hetgeen wij gewend zijn dan is je opdracht geslaagd.
    Waar wij westerlingen generaties over gedaan hebben denken wij ( hoe dom en arrogant) in een paar jaar effe over te brengen. Liefst met een op geheven vinger.
    Beschaving, ontwikkeld....het is maar hoe je het bekijkt.