Elmina - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu Elmina - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu

Elmina

Door: Thera

Blijf op de hoogte en volg Thera

28 September 2015 | Ghana, Cape Coast

In Elmina staat het 2de grote slaven castel van Ghana.
Hetzelfde verhaal als in Cape Coast. Met hetzelfde akelige gevoel als de poort van no return open gaat en je de zee ziet.
Bij het binnengaan van het castel werden we overrompeld door verkopers. Hello, how are you, what's you're name....enz Om ze af te schudden zeg je je naam en dat je niks wilt kopen.Bij het verlaten van het castel komen ze weer.....maar nu met mooie schelpen warop ze je naam hebben geschreven en nog een charmerende titel.........probeer ze dan maar af te schudden en niks te kopen. Elmina staat op een rots in de zee en dan duurt het toch heeeeeel erg lang voordat je weer op de openbare weg staat. PPPFFFFF
Elmina heeft een prachtig strand, rotsen en zand wisselen ekaar af, groepjes palmbomen en prachtig blauw-groen water.
Tegenover het Castel, op een steile heuvel staat een burgt welke de Hollanders hebben gebouwd. Louter en alleen om de Portugezen uit het Castel te bombarderen. 50 jaar bouwen, 2 jaar bombarderen en toen klaar.
Het plaatsje heeft dan ook veel Nederlandse overblijfselen en die moest ik natuurlijk allemaal zien...Nederlands kerkhof, de burgt, kathedraal en het Java-Ghana museum. Het schijnt dat Ghanese soldaten bij de KNILL hebben gezeten. Vandaar dat de batictechniek ook in Ghana veel wordt toegepast.
Op de wandelroute die ik had uitgestippeld zijn we ook nog 4 posuban tegen gekomen. Dat zijn denkmahlen die de soldaten voor een leider bouwen.

In het centrum stinkt het naar rotte vis en olie, het is heet, de zon brand op je huid en we zien alleen maar krotten en armoede. De niet geheel schone was ligt op de rotsen te drogen. Mannen en kinderen staan op straat zich te wassen. Ze zijn wit van de zeep en spoelen zich af met een bekertje water....smerig water.
Maar eenmaal op de heuvel, ruiken we het niet meer, zien we het niet meer. De mensen zijn zeer vriendelijk en behulpzaam met het vinden van onze weg en de natuur wordt mooier.
Bovenop de heuvel heb je een prachtig uitzicht over de stad en wij verbazen ons dat heet zooo een grote stad is en dat het van bovenaf heel lieflijk uit ziet.
Tijdens onze wandeling hebben we de hele tijd genoten van het voelbal wat knoer en knoer hard, door de grote aantallen boxen, in de hele stad te horen is.
Op de terugweg zien we een bracard midden op het marktplein staan. Naast een paar handkarren. Zouden ze die ook als handkar gebruiken?

Soms vraag ik me af, of de hulp die wij aan Afrika geven, wel de juiste is en of ze onze hulp wel nodig hebben.
Niks wordt onderhouden, alles gaat snel kapot omdat er niet adequaat mee omgegaan wordt en toch staan de straten vol met auwe leem die wij weg gooien en zij weer repareren....koelkasten, diepvriezers, tv, wasmachines, auto's bussen, ventilatoren...........

• 28 September 2015 - 13:32

Peter:

Prachtig verhaal! Wat een indrukken. Bedankt voor 't delen. Maar bovenal,geniet van al jouw avonturen. En als t n keer mogelijk is, maak eens n foto als je weer van die mooie uitzichten hebt. Tot horens.
    Warme groet. X
    Peter

• 29 September 2015 - 08:38

Willy Ros:

bedanktj väör dien sjoeën bericht. kiek alweer oêt nao ut volgendje. grtz x