2017-05-13 de slavenmarkt - Reisverslag uit Salaga, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu 2017-05-13 de slavenmarkt - Reisverslag uit Salaga, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu

2017-05-13 de slavenmarkt

Door: Thera Meertens

Blijf op de hoogte en volg Thera

23 Mei 2017 | Ghana, Salaga

2017-05-13 de slavenmarkt.

Maycah zei dat ik absoluut de slavenmarkt in Salaga moest zien. Je kon de plek bezichtigen
waar de slavenhandel plaats vond en ook de plek waar de slaven verbleven. Er zouden zelfs
de originele kettingen en boeien hangen. Dit laatste neem ik maar met een hele grote korrel
zout. Ik twijfelde zowiezo om er naartoe te gaan, want als je de slaven kastelen van Cape
Coast en Elmina gezien hebt dan weet je het wel. Wat zich daar heeft afgespeelt is nog
erger dan de holocaust.
Enfin, het was niet zo ver maar 1 uurtje rijden en met een mooi uitzicht.
De eerste helft van de route was over uitstekend asfalt, de tweede helft was zandweg. Rode
zand die door ieder gaatje en spleetje van de carrosserie heen komt. De trotro had weinig
beenruimte en aangezien mijn gids 2 meter lang is, was het voor hem bijzonder
oncomfortabel, zei hij achteraf. Hij was onderweg in slaap gevallen, wat heel gebruikelijk is
in de trotro en voelde z’n benen niet meer. Na een korte sanitaire stop hebben we gewisseld
van plaats, zo kon hij tenminste 1 been een beetje vooruit steken.
Na 3 uur rijden ( hoezo 1 uurtje )kwamen we helemaal geradbraakt en met een bruine
aanslag op onze lichamen aan.
Het was bloedheet, toen we uit stapten en hadden alleen maar behoefte aan veel water en
sanitair. Dat eerste kun je overal kopen. Dat tweede, daar moet je meer dan 1 keer naar
vragen. Je wordt van de ene naar de andere plek gestuurd, meestal omdat men zich
schaamt voor de belabberde voorziening. Uiteindelijk stond ik dan in een schoon urinoir.
De slavenmarkt was, zoals ik al verwachtte, de moeite niet waard. De originele markt was nu
een trotro en taxi junction, dus hadden ze het grote metalen bord met “ slavemarket” een
eindje verder onder een hele dikke baobab boom, neergezet.
Daar was ook de gids, de chief van het dorp die wat bij verdiende en omdat hij de chief is
moet je natuurlijk het dubbele betalen. Ik heb maar niet naar z’n i.d. gevraagd. Op de markt
werden de slaven verzamelt en dan gingen ze met kleine groepjes naar de veiling in een
veilinghuis. Het was 2 minuten lopen naar dit gebouw, maar het voelde als 15 minuten. The
sun is tooooo much. Het veilinghuis bestond uit een rond gebouw met daaraan vast aan
weerskanten een vleugel en alles was gelijkvloers. Aan de voorkant was een pittoresk
parkje, aan de achterkant een groot plein?
Chief vertelde dat de markt en weg naar het veilinghuis tijdens de slavenhandel zich tussen
grote bomen bevond. Tegenwoordig is alles weggekapt ten behoeve van de houtskool
handel. Dit zie je in heel Ghana en vooral in het noorden. Ooit was dit land een groot
oerwoud, nu begint de savanne al in de bovenste helft. De overheid promoot het koken op
gas, maar het merendeel kan nog niet eens een 1 pits gasbrander kopen.
De slaven die er verhandelt werden kwamen uit het noorden en omringende gebieden. Ook
uit Togo, Burkina Faso, Ivoorkust, Nigeria. Dit omdat deze mensen hele sterke mensen
waren en nog steeds zijn. Ze probeerden mannen en vrouwen van een stam bij elkaar te
houden for good breeding. Je kon aan de littekens in het gezicht zien van welke stam ze
waren. Dit was een andere uitleg m.b.t. de littekens, wat ik ooit in Cape Coast castle
gekregen had. Maar wel meer aannemelijk.