2017-05-01 the hospital baby - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu 2017-05-01 the hospital baby - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu

2017-05-01 the hospital baby

Door: Thera Meertens

Blijf op de hoogte en volg Thera

20 Mei 2017 | Ghana, Tamale

2017-05-01 the hospital baby.

Het is vandaag 1 mei en hier in Ghana vieren ze dag van de arbeid.
Beetje krom want echt hard werken doen ze niet, kan ook niet bij dit klimaat en deze
luidruchtige nachten. Van de andere kant hebben ze alle tijd van de wereld. Ze hoeven niet
zo nodig voor de winter het huis, de tuin, de straat, de school enz in orde te hebben. De zon
schijnt iedere dag, ook in de regenperiode.
Deze gemakkelijke manier van leven heeft ook zo z’n voordelen. De mensen accepteren
veel, zijn niet gestresst eerder gelaten. Zo hebben ze er ook geen probleem mee dat een
van de medewerksters van de administratie haar baby meeneemt naar het werk.
Ze zit aan een groot bureau midden in de hal waar ook het lab is. Ze incasseert het geld wat
mensen moeten betalen voor de service ( lab, röntgen,echo). Naast haar staat een soort krib
op de grond, een kleine stretcher voor de baby. Een plaatje om te zien, zo'n dotje met vele
kleine staartjes waarin verschillend gekleurde kralen in zitten. Ze kijkt de hele dag verbaasd
om zich heen met haar prachtige grote zwarte ogen. Ze is heel stil, ik heb haar geen enkele
keer horen huilen. Haar huid is licht gekleurd terwijl haar moeder heel zwart is. Grappig om
te zien.
Het heeft een tijdje geduurt voordat ik in de gaten kreeg wie de moeder was. Want iedereen
loopt met het kind op de arm, of draagt in een doek haar op de rug in, of ligt samen met haar
op een van de bloedtransfusiedienst bedden te slapen. Niemand die klaagt over: en ik dan?
Waar moet ik dan met m’n kind naar toe?
Ik noem haar the hospital baby.