2017-04-23 mijn verjaardag - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu 2017-04-23 mijn verjaardag - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu

2017-04-23 mijn verjaardag

Blijf op de hoogte en volg Thera

15 Mei 2017 | Ghana, Tamale

2017-04-23 mijn verjaardag.

Vandaag is mijn 60 ste verjaardag.
Natuurlijk was ik graag bij mijn kinderen geweest, maar ik wilde ook op mijn 60ste in Ghana
zijn. Dit omdat het land dit jaar haar 60 ste onafhankelijkheid (verjaardag) viert.
Ook wilde ik het droge en het natte seizoen mee maken en dan moet je dus zeker in de
maanden april en mei aanwezig zijn. Nu dus.
Ik wilde voelen hoe het leven is in de hitte, ik wilde de natuur zien als alles bijna opgedroogd
is, kale zwart geblakende bomen en struiken, het verdwenen hoge gras van de savanne, het
wild dat bij de laatste waterpoelen komt drinken. Ik wilde de eerste regenbuien voelen,
gevolgd door het ontspringen van de kleurenpracht aan de bomen, de geur van het
regenwater opsnuiven. Ik wilde zien, hoe het krachtige regenwater zich een weg baant door
de straten en de natuur, waardoor het verloop ervan na elke bui anders is.
En ik heb het gezien en het was prachtig.
Wat ik niet wist, is dat er in april veel gefeest wordt in het noorden. Feesten met veel
traditionele dans, drums en mensen in prachtige kleurrijke gewaden.
Zodoende heb ik in het weekend van mijn verjaardag alleen maar genoten.
Mijn vrienden, oude vrienden die ik in 2015 ontmoet heb en nieuwe vrienden die ik dit jaar
heb leren kennen, hebben dit weekend voor mij onvergetenlijk gemaakt.
Vrijdagavond een reggeafeest met live-band. Jawel hoor, ook in het noorden is “no woman,
no cry” zeer geliefd…..” stirr it up” zingen mijn vrienden luidkeels mee.
Er blies een aangenaam fris windje, waardoor de avond lekker koel bleef. Een beetje te
vergelijken met 25 graden in Nederland.
Zaterdagavond zijn we eerst pizza gaan eten. Die was verrassend lekker, zeker wel
Italiaanse kwaliteit. De prijs was dan ook gewoon Europees, voor de doorsnee Ghanees niet
te betalen. Daarna zijn we naar de salsaclub gegaan, daar is iedere zaterdag dansen en tot
mijn grote verbazing dansen ze alles wat wij in Nederland ook op zo’n avond dansen. Salsa,
meringue, bachatta, kizomba. Geweldig. En de jonge moslima droegen sexy jurkjes, zeer
hoge hakken en geen sluier.
Het hoofddoek, meer een soort bivakmuts, wordt hier alleen door verpleegkundige
gedragen. Dat werkt gemakkelijker. Over het algemeen dragen ze een loshangende sluier,
die in de namiddag af gaat omdat het te warm en te lastig is.
Zondag, mijn verjaardag, werd ik opgehaald om naar een bruiloft te gaan. De ceremonie
was al om 6 uur in de ochtend geweest. Na een avondje stappen was dit toch een beetje te
vroeg voor ons.
Volgens traditie gaat het bruidspaar, na de ceremonie, ieder naar zijn eigen ouderlijk huis en
viert daar haar en zijn bruiloft met familie en vrienden. Na 2-3 dagen wordt de bruid naar het
huis van de bruidegom gebracht en blijven ze daar wonen. Soms blijft het paar bij de ouders
inwonen of binnen de compound, soms heeft de bruidegom al een eigen woning. Alle opties
zijn mogelijk. Volgens de koran moet de zoon voor zijn moeder zorgen, zij komt op de eerste
plaats. Dit uit dankbaarheid en respect dat ze hem gebaart heeft en al haar liefde gegeven
heeft.
Gezien het de bruidegom een vriend was, zijn we naar zijn huis gegaan. De bruid heb ik niet
gezien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thera

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 94143

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 01 Juni 2017

Terug naar Ghana

13 September 2015 - 01 December 2015

Ghana

Landen bezocht: