Kumasi de stad - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu Kumasi de stad - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu

Kumasi de stad

Door: Thera

Blijf op de hoogte en volg Thera

26 Oktober 2015 | Ghana, Kumasi

Zondag 17-10-2015

We zijn vroeg opgestaan, want we willen nog naar het Owabi wildlife sanctuary voordat we weer naar Swedru vertrekken.
Het park staat bekend om z'n natuur, apen, vogels en vlinders. Deze laatste zijn echter in mei massaal aanwezig, maar dat is helemaal niet erg. We gaan toch.
Zoals overal in Ghana, staat er niks aangegeven en moeten we de weg vragen. Bij de receptie is niemand aanwezig. Logisch, het is zondag en dan is iedereen naar de kerk Ook al zegt mijn boek dat het park dagelijks open is.
Geen nood. In de trotro zat alweer iemand die ons hiep. Wat zijn het toch schatten van mensen.
Hij woonde in het dorp wat bij het park hoorde en zorgde ervoor dat we een gids kregen.

De tocht door het park was prachtig. Bewapend met een machete, leidde de gids ons door bijna ondoordringbaar oerwoud.
E biesje wie d'r Vielender busj en da queer durch den Garten.
We hebben geen apen gezien maar des te meer vlinders. Allerlei kleuren en grootte. Maar ze waren of te snel of hielden de vleugels dicht of ze reflecteerden zo erg dat je er geen fatsoenlijke foto van kon maken. Dus hebben we maar genoten, met de handpalmen op en dan wachten tot dat ze op je kwamen zitten. Zaaaalig.
De tocht heeft 2 uur geduurd en was zeker de moeite waard.

Terug in Kumasi heeft Eric van Syto ons, goed bedoeld, op een vip-bus gezet;zodat we eerder thuis zouden zijn. Zodat we niet na zonsondergang nog aan het reizen waren.
Helaas.....de bus heeft 1,5 uur gewacht voor vertrek en reed daarna langzamer dan normaal.
We hadden wel airco en tv............................en de rest kon ons eigenlijk niks schelen.....dan maar in het donker thuis komen.
De film die we gezien hadden was heel grappig en goed te volgen. Op een gegeven moment ging er een dik meisje swingen, dat de vonken er van af sprongen. Het was zo lachwekkend om te zien dat ik gewoonweg niet meer bij kwam van het lachen. Mijn buurman die zei maar: "ooh, ubruni, ohh obruni, what do you laugh."......
In Accra aangekomen moesten we overstappen op een trotro Tja, wat noe?
Het busstation was voor ons onbekend en in het donker tussen deze mensen massa een trotro naar Swedru vinden was bijna onmogelijk. We wisten ook niet of er trotro's in de buurt waren. Misschien moesten we wel eerst een taxi naar een ander trotro station nemen. Gelukkig was mijn buurman onze redder in de nood.

Ik had in Nederland al gelezen dat Ghana het veiligste en vrouwvriendelijkst land van het continent as en moet dit toch helemaal beamen. Ze zorgen er altijd voor dat je goed terecht komt en vragen ook altijd of het ok is.....are you ok?

• 28 Oktober 2015 - 17:39

Johan:

Uit alle verslagen blijkt dat Ghana inderdaad een relatief veilig land is om rond te reizen. Is altijd een prettig gevoel . Fijn.