cape Coast Castel - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu cape Coast Castel - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu

cape Coast Castel

Door: Thera

Blijf op de hoogte en volg Thera

28 September 2015 | Ghana, Swedru

Cape Coast Castel 19-09-2015

Vandaag naar het Cape Coast Castel.
Een wit kasteel dat, net zoals bijna alle castel langs de kust van Ghana, gebouwd is door de Portugezen. Später haben die Denen, Zweden und Hollender es eingenommen und zum letst die Engländer. Und dass alles nur wegen Gold.später diamanten , mineralen und sklaven.
Die wichtigsten Castel sind neu erbaut weil zie ganz zerschört waren wärend die 2 Englisch-Ashanti Kriegen.
Cape coast Castel was samen met het Elmina de balangrijkste "slavenkastelen".

Wij hebben een tour met gids genomen, een hele goede gids. Ik ben misselijk van de gruwelverhalen naar buiten gekomen. Er was een moment dat ik dacht, ik maak de tour niet af.
Iedereen kent het verhaal, de handel, het "keuren"van de mensen, de sterkste er uit zoeken enz.
Maar, wat deden ze met de zwakke? Die werden in Ghana te werk gesteld, of in de zee gesmeten.
De vrouwen werden misbruikt en de daaruit geboren bastaarden gingen naar een klooster en werden later te werk gesteld.
De sterken werden gebrandmerkt op rug, arm, been, borst, wang of voorhoofd en vervolgens naar de dungens gebracht.
Een ruimte van ongeveer 60 m2, stenen vloer, in het midden een smalle goot waar het regenwater door stroomde. 2 Ventilatiegaten, waar het enige beetje daglicht door kwam en een spioneergat. Aan weerskanten van de goot lagen de naakte mannen geketend, op de keien in hun eigen urine, ontlasting en kots. Weken lang, met net genoeg te eten.
Het spionagegat diende om iedere poging tot ontsnappen tegen te houden. De Ashanti, die ook meededen aan die handel, konden verschillende dialecten verstaan en dus de Hollanders waarschuwen. De oproerkraaiers, meestal leiders, werden dan in een isolatiekamer gezet. Helemaal in het donker. Zonder eten of drinken, Totdat ze dood waren.
De weg, die de slaven vanuit de dungens naar the gate of no return hebben gelopen; liep langs de vrouwenafdeling. Wat zich daar afgespeelt heeft is met geen pen te beschrijven.
In totaal zijn er 16 miljoen mensen uit Afrika gevangen genomen. De totale bevolking van Ghana.
1/3 is aangekomen in Suriname, de Antillen, Caribiën, Brazilië, Argentinië en een relatief klein gedeelte in USA. De rest heeft het niet overleefd.
In onze groep was een Engelse zwarte vrouw, die maar met moeite haar tranen kon bedwingen.

• 28 September 2015 - 13:43

Peter:

Onvoorstelbaar hoe dit destijds allemaal heeft kunnen gebeuren. Afschuwelijk! Ga inderdaad maar leukere doen, dan deze horrorverhalen aan te horen en te zien waar dit heeft plaatsgevonden. Ik voel met je mee.
    Veel plezier in je derde week!
    Groetjes X
    Peter