17-09-2015 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu 17-09-2015 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu

17-09-2015

Door: Thera

Blijf op de hoogte en volg Thera

23 September 2015 | Ghana, Accra

Goed geslapen ondanks alle vreemde geluiden om me heen.
Om 5 uur begint de haan te kraaien. HHHmmmpppffff.
Om6 uur begint de moslimbuurman te zingen, dan wort 'n baby wakker en om 7 uur start hier in huis de muziek.
Heel normaal in Ghana. NOISE
Überal wo man geht ist lerm. Musik alle arten durcheinander und die Menschen schreien statt sprechen.

Vanmorgen kennis gemaakt in het ziekenhuis van Swedru. Nostalgie all over the place.

Eerst werd ik voorgesteld aan de administrator en deze vond mijn cv indrukwekkend. Ik dacht.....hé?! Wie ken dat da noe?
Hij zei: "Esspecially the airobicinstructor. Because I do airobic, so I will take you on a sathurday to the gym." En weer dacht ik....hé?! 'n Kerel die airobics doet? Volgens mij bedoeld hij fitness. Maar als er hier een gym is, dan.........

Hij heeft me rondgeleid door het ziekenhuis.
Het trappenhuis lijkt op het oude gedeelte van het St. Jozefziekenhuis in Kerkrade.
Het laboratorium in net zo klein als de bloedafname. Maar ze hebben wel moderne apparatuur.
Gekregen van de regering en nu mogen ze zelf voor de reagentia en het onderhoud zorgen.
Er is een hoofdgebouw voor de EHBO, natuurlijk met mannen-, vrouwen- en kinderafdelingen. Nouja, afdeling....1 grote kamer. Ook is er een ieni mieni ok.

Gangen hebben ze niet, dat zijn overdekte looppaden buiten en die leiden naar overige gebouwen, waar ale andere afdelingen zijn. 'n Winkeltje is er ook, meer zo'n marktkraam in het gras onder een dikke boom. Lekker jemuutlich....
De regel is...net als in Nederland...eerst ponsplaatje maken, dan formulier invullen met gegevens. In de grote wachtruimte van de poli worden de bloeddruk, pols, gewicht en lengte gemeten. Wiezo discreet???
Dan zijn de patiënten klaar, mogen ze weer gaan zitten totdat geroepen worden door 1 van de 4 dokters. PUNT

's Middags naar de markt. Net zo'n choas als in Accra. Maar zo langzamerhand begin ik er aan te wennen en zie ik het overzicht. Zo langzamerhand kruipt Afrika in mij.

Bij ons staat de eindbestemming op de bus geshreven. Hier staat de "conducteur" de eindbestemming uit volle borst te schreeuwen. En alsmaar achter elkaar. WINEBAWINEBAWINEBA........
De haltes noemen ze naar een bekend gebouw ofzo, zoals dekakoh. Dat is "engels" voor Texaco.........ff wennen, maar ......
Goedies zijn boodschappen, maar ook geiten. Ik moet dus heel vaak tekst en uitleg vragen.

  • 24 September 2015 - 06:18

    Peter:

    Wat een wereld van verschil met Nederland. Maar geniet van alles en iedereen. Je mag het nu allemaal meemaken.
    Warme groet
    Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thera

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 94201

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 01 Juni 2017

Terug naar Ghana

13 September 2015 - 01 December 2015

Ghana

Landen bezocht: