gastgezin 17-09-2015 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu gastgezin 17-09-2015 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Thera Meertens - WaarBenJij.nu

gastgezin 17-09-2015

Door: Thera

Blijf op de hoogte en volg Thera

23 September 2015 | Ghana, Accra

Gisteren aangekomen bij Solomon en Victoria. Mijn verblijfplaats voor de komende 5 weken.
Enorm gastvrije mensen. Ze noemen me mama Theresa. Ook hun kinderen noemen mij zo. In Ghana is het de gewoonte om gasten op te nemen in het gezin, dus wordt ik mama en de andere 2 , Duitse, vrijwilligers noemen ze aunty en sister. Je wordt ook zo behandeld. Het gaat naar leeftijd.
De jeugd mag meehelpen met de afwas....mama Theresa, you rest.....hihihi
Pa, is 17 en heel erg behulpzaam. Hij helpt met koken en haalt water uit de bron voor mij. Zodat ik me kan douchen......lekker lauwwarm water.
Raymond is 27 , studeerd in Accra, en strijkt mijn kleren.
2 Attentvolle en behulpzame jong mannen.
De dochter woont met haar gezin een stukje verderop. De kleinkinderen zijn elk weekend en iedere vakantie bij Solomon en Victoria.
Natuurlijk gaan de gesprekken over Ghana en Nederland. De verschillen, maar ook de overeenkomsten en over de politiek in Ghana.
Milieu, daar hebben ze niks mee. Maar dat was me al opgevallen. Overal ligt afval, vooral heel veel kleine plastic zakjes. Op straat wordt "schoon" water in een klein plastic zakje verkocht, die zie je dan ook overal slingeren. De boodschappen laten ze, net als in Nederland, in 'n plastic zak inpakken. Alleen zijn de zakjes hier kleiner en zwart van kleur. Ook deze worden gewoon weg gegooid. Op straat, in het water, rondom het huis, in het park...overal trash.
Prullenbakken of containers zijn er niet en het stinkt.
Ook zie ik veel zwarte plekken en slierten as......ze verbanden om de dag hun afval, inclusief plastic en blik. Het maakt de omgeving er niet echt fraai op.
Zo lijkt Ghana meer een afvalhoop met daartussen huisjes en mensen. Terwijl het op het platte land zo mooi is.
Pa verteld mij dat de huidige regering aan milieubewustwording deed, maar de bevolking wil daar niks van weten..........Eehrst mal besser internet und bessere händi's, dan umweltschutz. Also schmeissen die Leute immer noch alles herrum.


  • 24 September 2015 - 06:25

    Peter:

    Prachtig verhaal mama Theresa. Liefdevolle familie. Dankjewel voor jouw ervaringen. Mooi.
    Groetjes
    Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thera

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 94132

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 01 Juni 2017

Terug naar Ghana

13 September 2015 - 01 December 2015

Ghana

Landen bezocht: